Форум » Краєзнавство » Обласний зліт-змаган.. » Ответить

Обласний зліт-змаган..

Денис Бондаренко: Обласний зліт-змагання 2019

Ответов - 25, стр: 1 2 All

Денис Бондаренко: Проект Положення про обласний зліт-змагання юних туристів-краєзнавців І. Загальні положення 1. Обласний зліт-змагання юних туристів краєзнавців (далі – зліт-змагання) проводиться з метою сприяння розвитку творчих інтересів учнівської молоді з різних напрямків краєзнавства (історичного, географічного, екологічного, археологічного, етнографічного, геологічного тощо), пошуково-дослідницької, природоохоронної роботи, виховання поваги та бережливого ставлення до історико-культурної спадщини українського народу, природи рідного краю, перевірки рівня туристсько-краєзнавчої підготовки юних туристів-краєзнавців. 2. Зліт-змагання проводиться з 16 по 20 травня 2019 року в урочищі Мар'ївське Баштанського району Миколаївської області. 3. Організаторами зльоту-змагання є департамент освіти і науки Миколаївської обласної державної адміністрації та Миколаївський обласний Центр туризму, краєзнавства та екскурсії учнівської молоді. 4. Учасники зльоту-змагання до початку їх проведення мають бути ознайомлені з порядком і правилами їх проведення, видами і формами морального і матеріального заохочення тощо. 5. Учасники зльоту-змагання повинні дотримуватись вимог до їх проведення, норм і правил життєдіяльності, виконувати рішення журі тощо. ІІ. Учасники зльоту-змагань 1. У зльоті-змаганнях беруть участь команди закладів загальної середньої та позашкільної освіти Миколаївської області. Кількість осіб в делегації — 8 дітей 2002-2007 років народження та 2 керівники. 2. Кількість команд від міста, району, об’єднаної територіальної громади обласних закладів позашкільної освіти не обмежена. ІІІ. Умови прийому команд 1. У день заїзду команди подають наступні документи: іменну заявку за зразком, наведеним у додатку; страховий поліс на кожного учасника; паспорти учасників, які народилися до 01 квітня 2003 року (на молодших осіб - свідоцтво про народження); учнівські квитки або довідки за 2018/2019 навчальний рік з місця навчання із фотографією, завіреною печаткою, що перекриває фотографію на одну третину, підписані керівником закладу освіти, в якому навчається учасник; довідку про санітарно-епідемічне оточення; страхові поліси від нещасних випадків на учасників, дійсні на час проведення зльоту-змагань. Умови страхування повинні передбачати страховий захист від нещасних випадків, які сталися під час проведення змагань. 2. Команда повинна мати спорядження, необхідне для проходження дистанцій та проживання в польових умовах. 3. Проведення тренувальних зборів, заїзд команд на територію урочища Мар’ївського Баштанського району Миколаївської області безпосередньо перед зльотом-змаганням (до заїзду суддівської бригади) - заборонено. 4. Під час проведення зльоту-змагання обробка персональних даних учасників здійснюється з урахуванням вимог Закону України «Про захист персональних даних». ІV. Програма та умови проведення зльоту-змагання 1. До програми зльоту-змагання включені види змагань: «Експедиційно-краєзнавчий маршрут» (2 дистанції); «Творчі майстерні»; «Орієнтування на місцевості»; «Конкурсна програма». 2. Умови проведення: 1) «Експедиційно-краєзнавчий маршрут» (далі - ЕКМ). Змагання проходять на двох дистанціях. Команда у складі 6 осіб повинна пройти дистанції по пересіченій місцевості та знайти контрольні пункти із використанням різних видів орієнтування на місцевості, подолати технічні етапи, виконати теоретичні та практичні завдання на контрольно-залікових станціях з різних видів краєзнавства (історичного, географічного, екологічного, археологічного, етнографічного, геологічного). Головна суддівська колегія визначає довжину дистанцій, технічні етапи, контрольний час для проходження дистанцій ЕКМ. Результат команди з виду ЕКМ визначається за сумою отриманих балів (як різниця між сумами преміальних та штрафних балів) на кожній дистанції. При рівності результатів у двох чи більше команд краще місце посідає та, у якої менше штрафних балів за проходження контрольно-залікових станцій з краєзнавства, а у випадку їх рівності пріоритет надається кількості балів, отриманих при виконанні практичних етапів. У разі пропуску туристсько-спортивного етапу, контрольно-залікової станції або станції зі спеціальним завданням команда посідає місце після команд з більш повним заліком; 2) «Творчі майстерні». На вид змагань «Творчі майстерні» делегація представляє звіти про пошуково-дослідницьку роботу, які є підсумком колективної праці за 2017-2019 роки, за напрямами: історичне краєзнавство; етнографія; археологія та культура рідного краю; географічне краєзнавство; екологічне краєзнавство; геологія. Звіти подаються в друкованому вигляді (документ Місгоsоft Wогd, шрифт Тіmеs New Rоmаn - 14 рt, інтервал - 1,5 у форматі RTF) обсягом до 25 друкованих сторінок. Виступ учасників та звіт повинні бути державною мовою. Час виступу – до 7 хвилин. Підсумки виступу учасника підбиваються за загальною сумою балів і оцінюються за такими критеріями: актуальність та оригінальність теми, розкриття мети та завдань дослідження - 6 балів; різноманітність та доцільність використання методів колективного краєзнавчого дослідження, власний внесок у дослідження - 4 бали; повнота та доцільність використання джерельної бази дослідження – 4 бали; популяризація та суспільно-корисне значення роботи - 3 бали; якість додаткового матеріалу та його відповідність змісту роботи - 5 балів; володіння матеріалом - 5 балів; культура мовлення - 1 бал; участь у дискусії - 2 бали; Максимальна сумарна кількість балів – 30. Результат команди з виду визначається за найбільшою сумою балів набраною учасниками команди. У разі не представлення пошуково-дослідницьких робіт з окремих напрямків, команда посідає місце після команд з більш повним заліком. При рівності результату перевага надається тій команді, яка набрала більше балів з історичного краєзнавства; 3) «Орієнтування на місцевості». Для участі у виді змагань від команди допускається 5 учасників. Під час орієнтування необхідно взяти певну кількість контрольних пунктів з встановлених на дистанції (точна кількість повідомляється перед проведенням виду) за встановлений головною суддівською колегією контрольний час. Учасники посідають місце в залежності від кількості взятих контрольних пунктів, але не більше встановленої головною суддівською колегією кількості та часом проходження дистанції. Підсумки змагання «Орієнтування на місцевості» підбиваються за сумою балів кращих 3-х результатів учасників від команди; 4) «Конкурсна програма» складається з наступних конкурсів: конкурс-презентація; на кращий табір; ігровий конкурс; інтелектуальна вікторина; етнографічний конкурс. Конкурсна програма проводиться згідно з Концепцією національно-патріотичного виховання дітей і молоді, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 16 червня 2015 року № 641. Загальне місце у «Конкурсній програмі» визначається за загальною сумою місць, що посіла делегація у конкурсах. При рівності сум перевага надається команді, що посіла більш високе місце у конкурсах, визначених головною суддівською колегією. У разі не участі команди у визначених конкурсах вона посідає місце за тими командами, які виконали конкурсну програму у більш повному обсязі. V. Підбиття підсумків та нагородження переможців 1. Склад головної суддівської колегії зльоту-змагання затверджується наказом Миколаївського обласного Центру туризму, краєзнавство та екскурсій учнівської молоді. 2. Переможець зльоту-змагання визначається за сумою балів набраних командами з видів змагань. 3. Максимальний бал: ЕКМ - 100 балів; творчі майстерні - 50 балів; орієнтування на місцевості - 25 балів; конкурсна програма - 25 балів. Максимальна сумарна кількість балів — 200. 4. Результат визначається за наступною формулою: Бк = Бmax – (Бmах-1)/(n-1)*(m-1); Бк – бали делегації, Б мах – максимальний бал, n - кількість делегації, m – місце делегації. За останнє місце у виді змагань делегація отримує 1 бал. 5. На підставі рішення головної суддівської колегії зльоту-змагання видається наказ департаменту освіти і науки Миколаївської обласної державної адміністрації про підсумки проведення зльоту-змагань. 6. Команди, що посіли призові місця нагороджуються грамотами департаменту освіти і науки Миколаївської обласної державної адміністрації та Миколаївського обласного Центру туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді.

Денис Бондаренко: Попередні умови обласного зльоту-змагань юних туристів-краєзнавців 1. Експедиційно-краєзнавчий маршрут: 1.1. Умови проходження дистанцій маршруту Команда в складі 7 (6 + 1) осіб повинна пройти маршрут по пересіченій місцевості та знайти контрольно-залікові станції, контрольні пункти (КП) з використанням різних видів орієнтування на місцевості, подолати туристсько-спортивні етапи. На всіх етапах маршруту працює 6 осіб, 1 учасник команди у роботі на етапах участі не бере, а супроводжує команду з командною карткою і слідкує за її заповненням. Прізвище та ім’я такого учасника записується в командну картку, і під час проходження дистанції він також повинен мати при собі документ, що засвідчує його особу. Маршрут складається з двох дистанцій, змагання на кожній з них проходитимуть у визначені дні. На дистанціях знаходяться етапи: - контрольно-залікові станції (КЗС) певного напряму краєзнавства; - КП з орієнтування; - туристсько-спортивні (ТСЕ) етапи; - станція зі спеціальним завданням (ССЗ). Зміст роботи на контрольно-залікових станціях відповідає краєзнавчо-дослідницьким напрямам: історичне, археологічне, етнографічне, екологічне, географічне, геологічне краєзнавство. Експедиційно-краєзнавчий маршрут проводиться за принципом «ралі». Команди починають роботу на контрольно-залікових станціях та на інших етапах згідно з графіком. У разі запізнення команда допускається до виконання завдань, але лише у випадку, якщо запізнення не перевищує часу, відведеного для роботи згідно з графіком руху команди. У випадку, коли час запізнення перевищує час, визначений для роботи, команда до виконання завдань не допускається. Етап вважається не пройденим. Команда продовжує рух до наступного етапу змагань згідно з графіком. Персональний склад учасників на кожний день визначається командою і повідомляється ГСК технічною заявкою перед стартом з поданням підтверджуючих документів на учасників команди. Обладнання контрольно-залікових станцій та туристсько-спортивних етапів здійснюється суддівською колегією змагань. Для виконання робіт на контрольно-залікових станціях та подолання перешкод необхідно мати командне спорядження. Для проходження контрольно-залікових станцій з різних видів краєзнавства, необхідно мати спорядження, перелік якого оголошується ГСК напередодні змагань. При виході на контрольно-залікову станцію команда заходить в зону виконання завдання отримує завдання та виконує його. Робота на кожній контрольно-заліковій станції складається з практичних краєзнавчих прийомів (досліджень), вміння користуватись якими повинні показати учасники, та перевірки основ теоретичної підготовки. 1.2. Перелік краєзнавчих завдань 1.2.1.Історичне краєзнавство  Опис пам’ятки історії та культури (30 б).  Класифікація історичних джерел (20 б).  Перевірка основ теоретичної підготовки з історичного краєзнавства (10 б). Опис та паспортизація пам’яток історії та культури. Опис пам’ятки історії та культури здійснюється за наступною схемою: - Найменування пам’ятки (точна назва). - Опис речі зі вказівкою її особливостей (форма, колір, деталі, написи, зображення тощо). - Матеріал(и), з якого виготовлено (камінь, мідь, скло тощо). - Техніка виготовлення (шліфування, лиття, кування, дуття тощо). - Датування (археологічна або історична епоха, століття або рік виготовлення (в залежності від того, наскільки точно визначається). - Розміри (три обов’язкові параметри за найбільшими показниками (пр. довжина – 10,5 см, ширина – 11,7 см, висота – 3,2 см). - Призначення (для чого предмет використовується на практиці). - Хто міг бути вірогідним власником (коваль, аптекар, селяни, військові, населення певного регіону тощо). - Стан збереженості (незадовільний, задовільний, добрий + пояснити чому (не має пошкоджень, має пошкодження або втрати (які саме), вкритий нальотом тощо). Картка для заповнення Краєзнавчий етап «Історичне краєзнавство» Практичне завдання. Опис пам’ятки історії та культури Команда __________________________ Група _____________________________ Завдання: скласти опис пам’ятки історії та культури за схемою Паспорт пам’ятки історії та культури 1. Найменування пам’ятки (3 б.) ____________________________________________ 2. Опис речі зі вказівкою її особливостей (8 б.) _______________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ 3. Матеріал(и), з якого виготовлено (4 б.) ____________________________________ 4. Техніка виготовлення (4 б.) ______________________________________________ 5. Датування (історичний період створення) (3 б.) _____________________________ 6. Розміри (2 б.) __________________________________________________________ 7. Призначення (2 б.) _____________________________________________________ 8. Хто міг бути вірогідним власником (2 б.) __________________________________ _________________________________________________________________________ 9. Стан збереженості (2 б.)_________________________________________________ Підпис капітана ________ Підпис судді _____________ Експертна оцінка старшого судді КЗС __________ Класифікація предметів за типами історичних джерел Учасники визначають назву та тип запропонованих історичних джерел. Правильність заповнення графи по кожному історичному джерелу оцінюється в 2 бали (1 б. – визначення назви історичного джерела, 1 б. – визначення типу джерела). Тип об'єднує джерела, які однаковим способом кодують і зберігають історичну інформацію. Запропоновані історичні джерела необхідно віднести до одного (декількох) типів: письмові, речові, етнографічні, усні; лінгвістичні, фонодокументи, фотодокументи. Звертаємо увагу, що деякі пам’ятки можуть одночасно належати до декількох типів. У такому випадку необхідно вказати відповідні типи, до яких належить джерело. Картка для заповнення Краєзнавчий етап «Історичне краєзнавство» Практичне завдання. Класифікація предметів за типами історичних джерел Команда ____________________________________ № п/п Назва Тип Отримані бали 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Підпис капітана Підпис судді Експертна оцінка старшого судді КЗС 1.2.2.Археологічне краєзнавство  Розмітка розкопу на місцевості за запропонованими параметрами (25 б).  Складання плану запропонованого розкопу у заданому масштабі (25 б).  Перевірка основ теоретичної підготовки з археологічного краєзнавства (10 б). Розмітка розкопу на місцевості за запропонованими параметрами. Завдання передбачає виконання вправ з розбивки археологічного розкопу на місцевості. За умовами, команді надається інформація щодо точки R0 та розмірів розкопу. Учасникам потрібно розбити на місцевості розкоп прямокутної форми з просторовою орієнтацією за сторонами світу. Розбитий на місцевості розкоп складається з чотирьох вбитих в землю кутових кілків та натягнутої між ним мотузки, що окреслює прямокутник. R0 – це нульова точка відліку, один з кутів розкопу, розташування якого на місцевості заздалегідь відомо (відповідний кілок вбивається в землю організаторами до початку етапу) . В завданні цей кут визначається як Пн-Сх, Пн-Зх, Пд-Сх або Пд-Зх. Учасникам, використовуючи компас, необхідно визначити просторове розміщення розкопу відносно відомого R0 та розбити на місцевості прямокутник, зорієнтований за сторонами світу, з зазначеними в умовах розмірами сторін, вбити у землю три останні кутові коли та натягнути між ними мотузку. Критерії оцінювання: Правильне просторове розміщення розкопу відносно R0 – 12 б. Всі кути 900 (похибка на кожні 50 – -2б.) – 4 б. Орієнтація розкопу за сторонами світу (відхилення від вісі на кожні 30 – -1б.) – 3 б. Відповідність розмірів розкопу умовам (похибка на кожні 3 см – -1б.) – 4 б. Наявність рівно та туго натягнутої мотузки (провисання – -1б., відсутність прямої лінії – -1б.) – 2 б. ЕКМ. Станція «Археологічне краєзнавство» Розбивка розкопу Команда:___________________ Макс. бал Приз. бал Правильне просторове розміщення розкопу відносно R0 12 Правильність визначення відстаней та розмірів археологічних об’єктів (похибка на кожні 5 см на місцевості – -2 б.) 4 Орієнтація розкопу за сторонами світу (відхилення від вісі на кожні 30 – -1б.) 3 Відповідність розмірів розкопу умовам (похибка на кожні 3 см – -1б.) 4 Наявність рівно та туго натягнутої мотузки (провисання – -1б., відсутність прямої лінії – -1б.) 2 Загальний бал 25 Підпис капітану _____________ Підпис судді ______________ Складання плану запропонованого розкопу у заданому масштабі . Завдання передбачає складання плану запропонованого організаторами розкопу на мілліметровці та нанесення на нього розташованих в розкопі археологічних об’єктів. Складання плану здійснюється в у визначеному організаторами масштабі. Варіанти масштабів: 1:10, 1: 20, 1:25. Критерії оцінювання: Відповідність плану заданому масштабу (похибка на кожні 5 см на місцевості – -2 б.) – 8 б. Правильність визначення відстаней та розмірів археологічних об’єктів (похибка на кожні 5 см на місцевості – -2 б.) – 8 б. Наявність позначки масштабу – 2 б. Наявність позначки напрямку на північ – 2 б. Наявність легенди – 2 б. Охайність креслення та якість графічної передачі об’єктів – 3 б. ЕКМ. Станція «Археологічне краєзнавство» Креслення розкопу Команда:___________________ Макс. бал Приз. бал Відповідність плану заданому масштабу (похибка на кожні 5 см на місцевості – -2 б.) 8 Правильність визначення відстаней та розмірів археологічних об’єктів (похибка на кожні 5 см на місцевості – -2 б.) 8 Наявність позначки масштабу 2 Наявність позначки напрямку на північ 2 Наявність легенди 2 Охайність креслення та якість графічної передачі об’єктів 3 Загальний бал 25 Підпис капітану _____________ Підпис судді ______________ 1.2.3. Етнографічне краєзнавство  Характеристика запропонованого фольклорного зразка (20 балів).  Опис предмету народного побуту (30 балів).  Перевірка основ теоретичної підготовки з етнографічного краєзнавства (10 балів). Характеристика запропонованого фольклорного зразка Характеристика запропонованого організаторами фольклорного зразка здійснюється за схемою: Визначення жанру (пр.: народна лірика – родинно-побутова пісня – колискова) Подія, зображена в тексті Учасники дійства, хто не міг брати участі в дійстві (пр.: брали участь всі представники родини, могли брати участь тільки незаміжні жінки …, не могли брати участь чоловіки тощо) Символічне значення обряду (для чого відправлявся даний обряд) Зразок Картка для виконання практичного завдання Команда __________________________ Група _____________________________ Визначення жанру (5 б.) ____________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ Подія, зображена в тексті (5 б.) _______________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________ Учасники дійства, хто не міг брати участі в дійстві (5 б.) _________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Символічне значення обряду (5 б.) ____________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ Підпис капітана ______ Експертна оцінка старшого судді КЗС ______ Підпис судді ______ Опис предмету народного побуту (30 б.) Опис предмету народного побуту здійснюється за наступною схемою: Назва предмету народного побуту (враховується точність назви) Опис предмету (форма, колір, деталі, написи, зображення тощо) Побутове призначення (для чого використовується у побуті) та символічне значення (що собою символізує предмет) Матеріал, з якого виготовлено (камінь, мідь, скло тощо) Техніка виготовлення (шліфування, лиття, кування, дуття, гончарство тощо) Розміри предмету (три обов’язкові параметри за найбільшими показниками (пр. довжина – 10,5 см, ширина – 11,7 см, висота – 3,2 см) Зразок Картка для виконання практичного завдання Команда __________________________ Група _____________________________ Опис предмету народного побуту Назва предмету народного побуту (5 б.) ______________________________ ________________________________________________________________ Опис предмету (6 б.) _______________________________________________ _________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ Побутове призначення та символічне значення (10 б.) ___________________ ___________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ Матеріал, з якого виготовлено (3 б.) ________________________________ ________________________________________________________________ Спосіб виготовлення (3 б.) _________________________________________ ________________________________________________________________ Розміри предмету (3 б.) ____________________________________________ _________________________________________________________________ Підпис капітана ______ Експертна оцінка старшого судді КЗС ______ Підпис судді ______ 1.2.4.Екологічне краєзнавство - Відбір та паспортизація проби води з поверхневого шару водойми (30 б). - Первинний органолептичний аналіз відібраного зразка води (20 б). - Перевірка основ теоретичної підготовки з екології (10 б). Відбір та паспортизація проби води з поверхневого шару водойми. При відборі проб води з відкритої водойми, чи колодязя вимірюють її температуру за допомогою спеціального термометра або звичайного хімічного термометра, резервуар якого обгорнений марлевим бинтом в декілька шарів. Температуру визначають безпосередньо у джерелі води. Термометр опускають у воду на 5-8 хв., потім швидко витягають і знімають показники температури води. Відбирають до одного літра у хімічно-чистий посуд, попередньо двічі сполоснувши його водою, яку відбирають. Посуд заповнюють приміром на три чверті з тим, щоб під корком залишилося 2 - 3 см повітряного простору та закривають ватно-марлевим корком. Порушення Штрафні бали Вимірюванні температури води: Не дотримання часу 1 Не виконано занурення приладу 1 Не визначено температуру води 3 Оформлення супровідного листа Не визначено найменування водойми 1 Не визначено місце забору проби 1 Не надано характеристики водойми 1 Не визначено показники погоди (за кожен) 1 Не визначено дати забору 1 Не якісне оформлення супровідного листа 3 Під час відбору проби складають супровідний лист, в якому зазначають: вид, найменування, місце знаходження, адресу джерела води (поверхневої водойми, артезіанської свердловини, шахтного колодязя, каптажу, водопровідного крану, водорозбірної колонки); його стислу характеристику; стан погоди під час відбору проби; причину і мету відбору проб (планове обстеження, несприятлива епідемічна ситуація, скарги населення на погіршення органолептичних властивостей води); необхідний обсяг досліджень (короткий органолептичний, повний санітарно-хімічний аналіз, бактеріологічний аналіз, визначення патогенних мікроорганізмів); дату і час відбору проби; результати досліджень, виконаних під час відбору проби (температура); ким відібрана проба (прізвище, посада, установа); підпис особи, яка відібрала цю пробу. Супровідний лист проби води з поверхневого шару водойми дата _________ час ___________ вид забору (наприклад, разова проба) \мета _____________________ 1. . Водний об’єкт (наприклад, р. Інгулець - м. Кривий Ріг) 2. Характеристика водного об’єкту (наприклад. Відкрита водойма, гірська річка зі стримкою течією) 3. Місце відбору\горизонт (наприклад, 1 км вище м. Кривий Ріг; придонний шар); 4. Вид аналізу (наприклад - на вміст важких металів). 5. Погодні умови - t0 C повітря - вологість (%) - хмарність - сила, швидкість, напрям вітру (за шкалою Бофорта); - атм. Тиск; - опади ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________\_____________\___________________________________________________________________ 6. Результати досліджень проби: - колір; - запах (інтенсивність, хар-р) - мутність - t0 C води ________________________________ ____________\______________\______ _________________________________ _________________________________ _________________________________ 7. Пробу відібрано та досліджено (команда) _________________________________ Кількість набраних балів _____________________________ Підпис капітана _____________________________ Первинний органолептичний аналіз відібраного зразка води 1.2.1.Колір.  Наповнити пробірку водою до висоти 2/3 об’єму.  Визначити колір води, роздивляючись пробірку зверху на білому фоні при боковому освітленні. Відмітити підходящий відтінок з наведених у таблиці. 1.2.2. Запах. Інтенсивність та характер.  Наповнити пробірку водою 2/3 об’єму, закоркуйте;  Збовтайте вміст колби обертальним рухом руки.  Відкрийте колбу і відразу ж визначте характер та інтенсивності запаху у балах відповідно таблиць. 1.2.3 Мутність.  Наповнити пробірку водою до висоти 10 – 12 см.  Визначити мутність води, роздивляючись пробірку зверху на темному фоні при боковому освітленні. Відмітити підходящий відтінок з наведених у таблиці. *Прилади та таблиці визначень входять до переліку обладнання станції Порушення Штрафні бали Не достатній об’єм води 1 Не правильне положення фону 1 Не правильне положення проби відносно освітлення 1 Не враховано освітлення 1 Проба не піддавалась механічній дії (взболтування) 1 Не визначено показник 7 1.2.5.Геологічне краєзнавство - Визначення мінералів та гірських порід (39 б). - Паспортизація геологічного зразка (10 б). - Перевірка основ теоретичної підготовки з геології (11 б). Визначення мінералів та гірських порід Представлено зразки мінералів та гірських порід що входять до колекцій для кабінетів географії. Станція «Геологія» ВИЗНАЧЕННЯ МІНЕРАЛІВ ТА ГІРСЬКИХ ПОРІД Команда ___________ Група _____________ № зразка. Назва мінералу або гірської породи (1 б) Походження (1 б) Використання (вид промисловості) (1 б) Кількість набраних балів 1 2 9 10 11 12 13 Підпис капітану _____ Кількість набраних балів _____ Підпис судді __________ 2. Паспортизація геологічного зразка (10 б).  Індекс зразка;  прізвище особи, яка відбирала зразок;  назва команди;  дата відбору зразка;  географічна прив’язка (1 б);  визначення мінералу (1 б);  опис зразка: колір (1 б), колір риси (1 б), блиск (1 б), прозорість (1 б), злам (1 б), походження (1 б), твердість (1 б).  Якість заповнення (1 б.) Колір Колір риси Блиск Злам Прозорість Безбарвний або білий Білий Металевий Рівний Прозорий Чорний Чорний Полу металевий Східчастий Напівпрозорий Рожевий Рожевий Алмазний Нерівний просвічуючий по краях Червоний Червоний Скляний Скалковий Не прозорий Коричневий Коричневий Жирний Раковистий Фіолетовий (бузковий) Фіолетовий (бузковий) Восковий Зернистий Блакитний Блакитний Шовковистий Синій Синій Перламутровий Зелений Зелений Матовий Жовтий або оранжевий Жовтий Смугастий, строкатий Оранжевий Відсутній Таблиця шкали Мооса входить в обладнання станції 1.2.6. Географічне краєзнавство - Опис ділянки лісу (формула лісу) (25 б.). - Опис ґрунтового розрізу (25 б.). - Перевірка основ теоретичної підготовки з географії (10 б.). Опис ділянки лісу (формула лісу). Опис ділянки лісу. 1.1 Визначення формули деревостою (15 б). Визначають кількісне співвідношення різних деревних порід. Для виведення «формули лісу» необхідно усі дерева прирівняти до 100%, а потім знайти відсоткове співвідношення кожного виду. Далі, прирівнявши 100% до 10 і округливши отримані результати до цілих, можна записати формулу деревостою. Наприклад, якщо на зазначеній ділянці росте 12 дубів, 9 лип, 5 кленів і 1 груша. Усього 27 дерев. 27 = 100. (100: 27 = Х : 9 - липа); Обраховуємо всі види дерев ( дуб 44%, липа – 33%, клен – 19%, груша – 4%). 100% прирівнюємо до 10 і округлюємо отримані результати до цілих, за наведеними даними формула деревостою виглядатиме так: 4дб. 3л. 2кл. 1гр. 1.2. Визначення ярусності лісу (10 б). Записують наявні яруси (І - дерева; ІІ - чагарники; 3 - трави, 4 - мохи та лишайники) і додають видовий опис усіх ярусів, тобто зазначаються видові назви рослин, котрі зустрічаються на ділянці (на змаганнях необхідно зазначити всі види чагарників і виділити 3 - 5 видів трав’янистих рослин, що представлені на ділянці найбільше). Під час опису ярусів чагарників і трав визначають їх багатство (дуже багате, багате, досить бідне, бідне, поодиноке). В межах дерев і чагарників може виділятися по кілька ярусів, наприклад граби та клени висотою по 50 метрів – перший ярус, а інші дерева, висотою до 30 метрів – другий; високі чагарники (ліщина, бузина червона) – один ярус, а низькі чагарники (малина, ожина, бересклет) – інший. Ще один важливий показник характеристики лісу – це зімкнутість його крон, яка являє собою відношення поверхні землі, затіненої кронами дерев, до загальної площі ділянки. Визначається вона окомірно і вираховується в десятих долях. Якщо немає просвітів, тобто весь видимий простір закритий листям – то вважають, що зімкнутість крон дорівнює 1. Картка для заповнення Станція «Географічне краєзнавство» ОПИС ДІЛЯНКИ ЛІСУ (25 б.) Команда ____________ 1.1. Визначення формули деревостою Кількість дерев на ділянці (2 б.) Кількість дерев по породах (5 б.) Формула деревостою (8 б.) Набрані бали Відповідь команди 1.2. Визначення ярусності лісу Схема (2 б) Видовий склад (5 б) Багатство чагарникового та трав’янистого ярусів (2 б.) Ступінь зімкнутості крон (1 б.) багате рідке одиничне 2. Опис ґрунтового розрізу _______ 2019 року Географічна прив’язка\ природна зона _______________\_________________ Малюнок в масштабі Опис кожного горизонту Границя горизонтів (опис) Підпис капітану _____ Кількість набраних балів _____ Підпис судді __________ Опис ґрунтового розрізу (25 б). Описуючи ґрунт, відмічають послідовно всі помітні (різного кольору і будови) шари й горизонти, починаючи з верхнього. Виміри проводять від поверхні ґрунту, яка служить нульовою відміткою. 2.1. Опис горизонту: потужність ( вимірюють складним метром або рулеткою і вказують цю величину після назви кожного горизонту). Досліджуючи кожен шар і горизонт, визначають: 1) потужність шару і горизонту; 2) глибину нижньої межі від нульової відмітки (поверхні ґрунту); 3) механічний склад (піщаний, щебенюватий, глинистий); 4) забарвлення (сіре, темно-сіре, темне..); 5) структуру (дрібногрудкувата, великогрудкувата і т. д.); 6) вологість (мокрий, сирий, вологий, свіжий, сухий); 7) включення (каміння, коріння дерев і рослин, рештки тварин, їх розміри, кількість); 8) чіткість вираження межі між горизонтами і ступінь різкості переходів одного горизонту в інший (10 б); 2.2.Крім того в карточку записують: 1) дату; 2) місцезнаходження ґрунтового розрізу (1 б); 3) рельєф місцевості (1б); 4) умови зволоження поверхні опадами, виходами ґрунтових вод, підпором річки, озера (сухо, волого, сиро, заболочено) (1б); 5) рослинний покрив (1 б); 6) характеристика природної зони. (1б) 2.3. Замалювати ґрунтовий розріз у масштабі 1 : 10. (10 б) 1.3. Орієнтовний перелік видів орієнтування: орієнтування в заданому напрямі по карті; орієнтування по лінії, позначеній на карті; орієнтування по маркованій дистанції; орієнтування по легенді. 1.4. Орієнтовний перелік туристсько-спортивних етапів: підйом по схилу спортивним способом; спуск по схилу спортивним способом; траверс схилу (горизонтальні і похилі ділянки); навісна переправа (через річку, яр); переправа по колоді (через річку, яр); рух по купинах; рух по жердинах; переправа по паралельних мотузках (через річку, яр); подолання природної перешкоди з використанням підвішеної мотузки («маятник»); транспортування потерпілого на ношах. 1.5. Орієнтовний перелік спеціальних завдань: визначення умовних знаків топографічних карт; розв’язання топографічних задач; визначення азимуту; в’язання вузлів; перша домедична допомога. Остаточний перелік туристсько-спортивних етапів, спеціальних завдань, видів орієнтування буде визначено ГСК напередодні проведення дистанцій маршруту та оголошено на нараді представників. Судді на контрольно-залікових станціях відмічають в контрольній картці команди результати роботи в балах. Після виконання завдань команда у повному складі продовжує рух по дистанції. 1.6. Підведення підсумків За проходження експедиційно-краєзнавчого маршруту місця між командами розподіляються за сумою балів, отриманих в результаті виконання всіх завдань маршруту, які вираховуються як різниця між максимальною оцінкою (преміальними балами) та сумою штрафних балів, отриманих командою під час подолання дистанції. При рівності результатів у двох чи більше команд краще місце посідає та, у якої менше штрафних балів за проходження контрольно-залікових станцій з краєзнавства, а у випадку їх рівності пріоритет надається кількості балів, отриманих при виконанні практичних етапів. У разі пропуску туристсько-спортивного етапу, контрольно-залікової станції або станції зі спеціальним завданням команда посідає місце після команд з більш повним заліком. Максимальна оцінка кожного етапу буде оголошена ГСК не пізніше ніж за один день до змагань на туристсько-краєзнавчому експедиційному маршруті. 2. «Творчі майстерні». На вид змагань «Творчі майстерні» делегація представляє звіти про пошуково-дослідницьку роботу, які є підсумком колективної праці за 2017-2019 роки, за напрямами: історичне краєзнавство; етнографія; археологія та культура рідного краю; географічне краєзнавство; екологічне краєзнавство; геологія. Звіти подаються в друкованому вигляді (документ Місгоsоft Wогd, шрифт Тіmеs New Rоmаn - 14 рt, інтервал - 1,5 у форматі RTF) обсягом до 25 друкованих сторінок. Виступ учасників та звіт повинні бути державною мовою. Час виступу – до 7 хвилин. Підсумки виступу учасника підбиваються за загальною сумою балів і оцінюються за такими критеріями: актуальність та оригінальність теми, розкриття мети та завдань дослідження - 6 балів; різноманітність та доцільність використання методів колективного краєзнавчого дослідження, власний внесок у дослідження - 4 бали; повнота та доцільність використання джерельної бази дослідження – 4 бали; популяризація та суспільно-корисне значення роботи - 3 бали; якість додаткового матеріалу та його відповідність змісту роботи - 5 балів; володіння матеріалом - 5 балів; культура мовлення - 1 бал; участь у дискусії - 2 бали; Максимальна сумарна кількість балів – 30. Результат команди з виду визначається за найбільшою сумою балів набраною учасниками команди. У разі не представлення пошуково-дослідницьких робіт з окремих напрямків, команда посідає місце після команд з більш повним заліком. При рівності результату перевага надається тій команді, яка набрала більше балів з історичного краєзнавства; 3. «Орієнтування на місцевості»: Для участі у виді змагань від делегації допускається 5 учасників. До заліку команди враховують 3 кращі результати. Під час орієнтування необхідно взяти певну кількість контрольних пунктів з встановлених на дистанції (точна кількість повідомляється перед проведенням виду) за встановлений головною суддівською колегією контрольний час. Учасники посідають місце в залежності від кількості взятих контрольних пунктів, але не більше встановленої головною суддівською колегією кількості та часом проходження дистанції. Підсумки з виду «Орієнтування на місцевості» підводяться за сумою балів кращих 3-х результатів учасників від команди.

Денис Бондаренко: 4. Конкурсна програма Конкурсна програма складається з таких конкурсів: - конкурс-презентація (візитівка); - конкурс «Аукціон старовинних речей»; - етнографічний конкурс «Страва національної кухні»; - конкурс таборів. 4.1. Конкурс-презентація (візитівка) В творчій формі команди розповідають про свою команду, характеризують цікаві моменти з життя гуртка, характеризують напрямки своєї діяльності та здобутки, мету виступу. Час виступу однієї команди-учасниці до 10 хвилин. За кожну наступну хвилину перевищення часу виступу команда отримує 1 штрафний бал. Критерії оцінювання: Зміст візитівки (повнота висвітлення): - елементів життя команди 10 балів - представлення історії та духовного надбанні рідного краю (району, населеного пункту) 10 балів Форма змістовної частини (доречність і майстерність): - словесна 3 бали - пісня 3 бали - танець 3 бали - музичний супровід 3 бали - тощо 2 бали Засоби вираження змісту (доречність і майстерність) - зовнішній вигляд 3 бали - декорації 3 бали - реквізит 3 бали - тощо 2 бали Загальне враження про виступ команди - злагодженість дій 5 бали - динамічність 5 бали Максимальна оцінка – 55 балів Сценарій презентації у друкованому та електронному вигляді подається до суддівської колегії. 4.2. Конкурс «Інтелектуальна вікторина» До участі в конкурсі запрошуються команди в повному складі. Інтелектуальний конкурс проводиться у вигляді «Аукціону старовинних речей». Предметом торгів стануть старовинні речі побуту, історичні артефакти. До початку конкурсу команди отримують певну кількість жетонів, які дозволять командам брати участь у «торгах» за старовинні речі. З детальними умовами аукціону команди будуть ознайомлені на початку конкурсу. Результат команди визначається кількістю отриманих на аукціоні речей. При рівній кількості, враховується кількість невитрачених жетонів. 4.3. Етнографічний конкурс «Страва національної кухні. Український борщ» Командам пропонується за відведений час приготувати український пісний борщ за родинним рецептом. Об’єм води – 1 літр, час приготування – 2 години. Використання напівфабрикатів забороняється. Презентувати страву в театралізованій формі. Команда демонструє сценічне дійство, під час якого розповідає рецепти, традиції приготування цієї страви, варіанти креативного оформлення та подавання страви національної кухні за допомогою літературних, художніх, мистецьких, театральних заходів, які відтворюють обряд та традиції народної культури. Загальний час виступу – до 7 хвилин. Рецепт страви та технологічні особливості подаються до суддівської колегії в роздрукованому вигляді під час мандатної комісії. Участь у конкурсі можуть брати всі учасники команди. Керівники команд до участі у конкурсі не допускаються. Критерії оцінювання: художнє виконання та креативність виступу-презентації – до 4 балів оригінальність подачі страви – до 4 балів дотримання рецептури та технології – до 5 балів рекламний ефект – до 5 балів смакові якості – до 2 балів Максимальна оцінка – 20 балів За кожне порушення правил техніки безпеки присуджуються штрафні бали. 4.4.Конкурс таборів У цьому конкурсі участь приймає вся команда. Огляд відбувається протягом всіх днів перебування команди на змаганнях. Перевірка стану таборів проводиться тільки в присутності керівника команди. Конкурс проводиться протягом усіх днів змагань, перевірки можуть проводитися декілька разів на день. Суддівська колегія залишає за собою право надавати штрафні або преміальні бали.


Serhiy Grig. Sasyuk: Доброго дня! Проект Положення є остаточним варіантом? Можливі пропозиції до Положення та Умов від потенційних керівників команд? Заздалегідь дякую.

Денис Бондаренко: Доброго дня! Сьогодні, завтра - да

Serhiy Grig. Sasyuk: Шановні колеги! Відповідно до проекту Положення: "1. У день заїзду команди подають наступні документи: іменну заявку за зразком, наведеним у додатку" Просимо надати зразок іменної заявки. Чи можливий медичний допуск на окремих довідках?

Serhiy Grig. Sasyuk: "3. Проведення тренувальних зборів, заїзд команд на територію урочища Мар’ївського Баштанського району Миколаївської області безпосередньо перед зльотом-змаганням (до заїзду суддівської бригади) - заборонено." Поясніть, будь ласка, у часі - "безпосередньо"

Serhiy Grig. Sasyuk: Проект Положення: "У разі пропуску туристсько-спортивного етапу, контрольно-залікової станції або станції зі спеціальним завданням команда посідає місце після команд з більш повним заліком" Пропонуємо виключити з Положення даний пункт, оскільки команда, що не пройде певний етап, станцію, буде двічі покарана: ні отримає можливі бали за виковання завдання та буде мати менше залік за кількістю станцій, етапів

Serhiy Grig. Sasyuk: Просимо пояснити термін "станції зі спеціальним завданням" та дати їхній перелік?

Serhiy Grig. Sasyuk: Проект Положення: "1. До програми зльоту-змагання включені види змагань: «Експедиційно-краєзнавчий маршрут» (2 дистанції)... 2. Умови проведення: 1) «Експедиційно-краєзнавчий маршрут» (далі - ЕКМ). Змагання проходять на двох дистанціях... V. Підбиття підсумків та нагородження переможців Максимальний бал: ЕКМ - 100 балів..." Питання: підведення підсумків виду буде підводиться окремо за кожну дистанцію (по 50 б. - максимально за день) чи за сумою результатів двох дистанцій?

Денис Бондаренко: Serhiy Grig. Sasyuk пишет: Можливо за наявності всіх необхідних реквізитів

Денис Бондаренко: *PRIVAT*

Денис Бондаренко: Serhiy Grig. Sasyuk пишет: за непроходження етапу команда буде отримувати 0 балів. Місце в протоколі посідає залежно від кількості набраних балів

Денис Бондаренко: Serhiy Grig. Sasyuk пишет: дивіться пункт 1.5. Умов

Денис Бондаренко: Serhiy Grig. Sasyuk пишет: Вид складається з 2 дистанцій, що проводяться в два дні. Підсумки ЕКМ підводяться за сумою балів, отриманих на етапах обох дистанцій. Команда, що посіла перше місце за підсумками проходження двох дистанцій ЕКМ, отримує 100 балів.

Serhiy Grig. Sasyuk: Просимо дати дане визначення у Положенні

Serhiy Grig. Sasyuk: Доброго дня, шановні колеги! Питання: Чи затверджено Положення? Якщо ні, то коли планується затвердення Положення? Прохання: Надіслати затверджене Положення та остаточний варіант Умов на ел. адреси закладів. Заздалегідь дякуємо!

Андрийчук: Serhiy Grig. Sasyuk пишет: Щойно Положення буде затверджене, воно разом з умовами буде надіслане до відділів (управлінь) освіти, закладів позашкільної освіти. В даний час воно знаходиться на розгялді в органах юстиції. Спрогнозувати цей процес важко.

Денис Бондаренко: Список обладнання та інвентарю для проходження експедиційно-краєзнавчого маршруту. 1. Ручки (3 шт.); 2. Планшети (3 шт.) 3. Штангенциркуль (за бажанням (для вимірювання розмірів предметів) 4. Олівець. 5. Ластик. 6. Циркуль (за бажанням (для креслення розкопу). 7. Лінійка. 8. Рулетки 5 м (2 шт.). 9. Рулетка 20 м. 10. Аркуш мілліметровки А-4. 11. Компас – 2 шт. 12. Калькулятор. 13. 6 зблокованих систем. 14. Стандартні страхувальні системи на кожного учасника. 15. Петлі самострахування діаметром 10 мм – 2 шт. на кожного учасника. 16. Каски на кожного учасника. 17. Рукавиці брезентові на кожного учасника. 18. Карабіни – 2 шт. на кожного учасника + 3 на команду. 19. Допоміжна мотузка діаметром 8-10 мм (30 м). 20. Прусики – 2 шт. на кожного учасника. 21. Годинник з секундним відліком. 22. Аптечка для виходу на дистанцію ЕКМ на команду (нашатирний спирт, вата, бинт, валідол, перекис водню) 23. Обладнання для польового табору (окремий намет для зберігання продуктів, ємності для води, аптечка для надання домедичної допомоги, додаткові тенти для запобігання промокання наметів під час дощу, все інше обладнання для облаштування табору на розсуд делегації). Список обладнання та інвентарю для конкурсної програми. 1. Планшети. 2. Олівці. 3. Ручки. 4. Килимки туристичні. 5. Казан. 6. Дошка розділ очна. 7. Ложка дерев’яна 8. Черпак 9. Ганчірки для прибирання робочого місця 10. Фартух 11. Продукти для варки борщу. В конкурсі «Страва національної кухні – Український борщ» для презентації необхідна одна порція страви.

Денис Бондаренко: ЕКМ/ станція "Археологічне краєзнавство" / Складання плану запропонованого розкопу у заданому масштабі. План розкопу буде складатися в масштабі 1:25

Катерина: Умови конкурсної програми: "4.1. Конкурс-презентація (візитівка) В творчій формі команди розповідають про свою команду, характеризують цікаві моменти з життя гуртка, характеризують напрямки своєї діяльності та здобутки, мету виступу. Час виступу однієї команди-учасниці до 10 хвилин. За кожну наступну хвилину перевищення часу виступу команда отримує 1 штрафний бал. Критерії оцінювання: Зміст візитівки (повнота висвітлення): - елементів життя команди 10 балів - представлення історії та духовного надбанні рідного краю (району, населеного пункту) 10 балів Форма змістовної частини (доречність і майстерність): - словесна 3 бали - пісня 3 бали - танець 3 бали - музичний супровід 3 бали - тощо 2 бали Засоби вираження змісту (доречність і майстерність) - зовнішній вигляд 3 бали - декорації 3 бали - реквізит 3 бали - тощо 2 бали Загальне враження про виступ команди - злагодженість дій 5 бали - динамічність 5 бали" Відповідно до Умов команди для отримання високих балів повинні говорити, співати, танцювати, робити щось "тощо". Пропонуємо: командам для вираження змістовної частини особисто обирати форму, засоби, жанр, стиль визитівки. Критерії: Засоби вираження змісту (доречність і майстерність) - зовнішній вигляд 3 бали - декорації 3 бали - реквізит 3 бали - тощо 2 бали Чи є майстерностю вказані критерії? Поясніть, будь ласка, які вимоги на конкурс до зовнішнього вигляду, декорацій, реквізиту, "тощо" для команд, що знаходяться у польових умовах. Пропонуємо переглянути критерії для даного конкурсу.

Катерина: Умови конкурсу: "4.3. Етнографічний конкурс «Страва національної кухні. Український борщ» Командам пропонується за відведений час приготувати український пісний борщ за родинним рецептом. Об’єм води – 1 літр, час приготування – 2 години. Використання напівфабрикатів забороняється. Презентувати страву в театралізованій формі. Команда демонструє сценічне дійство, під час якого розповідає рецепти, традиції приготування цієї страви, варіанти креативного оформлення та подавання страви національної кухні за допомогою літературних, художніх, мистецьких, театральних заходів, які відтворюють обряд та традиції народної культури. Загальний час виступу – до 7 хвилин. Рецепт страви та технологічні особливості подаються до суддівської колегії в роздрукованому вигляді під час мандатної комісії. Участь у конкурсі можуть брати всі учасники команди. Керівники команд до участі у конкурсі не допускаються. Критерії оцінювання: художнє виконання та креативність виступу-презентації – до 4 балів оригінальність подачі страви – до 4 балів дотримання рецептури та технології – до 5 балів рекламний ефект – до 5 балів смакові якості – до 2 балів Максимальна оцінка – 20 балів За кожне порушення правил техніки безпеки присуджуються штрафні бали." Просимо пояснити: - які продукти не можна використовувати у пісному борщі? - що вважається напівфабрикатами? - чи можливо використання консервів? - за порушення яких правил техніки безпеки надаються штрафні бали і в якій кількості? Питання: де планується приготування борщу: у таборах команд чи у місці, спеціально обладнаному суддями? Пропонуємо: готувати у таборах (для оптимального використання часу), а презентувати публічно.

Денис Бондаренко: ЕКМ. Час роботи на контрольно-заліковій станції з краєзнавства - 25 хвилин, туристсько-спортивному етапі - 10 хвилин; станції зі спеціальним завданням - 10 хвилин.

svet E: Критерії зовнішній вигляд, декорації, реквізит не відносяться до оцінки майстерності виступу команди "Візитівка". Зовнішній вигляд для Вашої команди визначаєте відповідно до сценарного виступу та основній темі цього виступу. Декорації, реквізит використовуються для передачі ідеї виступу або можуть підкреслити командний стиль. Критерій "тощо"- це індивідуальні, креативно-творчі знахідки (родзинки) виступу в цьому конкурсі. Критерії оцінювання конкурсу "Візитівка" змінюватися не будуть. Етнографічний конкурс приготування українського пісного борщу та презентація його буде відбуватися у певному місці (команди не будуть здійснювати перехід до центральної галявини табору). Рецептів приготування пісного борщу існує багато. А полуфабрикатами називають вироби, які були оброблені, але потребують подальшого остаточного приготування. Консерви( мясні, овочеві, рибні) - є різновидом полуфабрикатів. Дякую за спілкування!

ElenaO: 2020 ПОПЕРЕДНІ УМОВИ ЗМАГАНЬ Зліт-змагання проводиться з 14 по 18 травня 2020 року в урочищі Мар'ївське Баштанського району Миколаївської області. У зльоті-змаганнях беруть участь делегації закладів загальної середньої та позашкільної освіти Миколаївської області. Кількість осіб від делегації — 8 дітей 2003-2008 років народження та 2 керівники. До програми зльоту-змагань включені наступні види: - «Експедиційно-краєзнавчий маршрут»; - «Творчі майстерні»; - «Орієнтування на місцевості»; - «Конкурсна програма». Переможець зльоту-змагання визначається за сумою місць, що посіли команді в усіх видах змагань. У разі однакового результату перевага надається команді, яка має кращий результат з виду «Експедиційно-краєзнавчий маршрут». 1. Експедиційно-краєзнавчий маршрут: 1.1. Умови проходження дистанцій маршруту Команда в складі 6 осіб (+ 1 особа – супроводжуюча, за бажанням команди) повинна пройти маршрут по пересіченій місцевості та знайти контрольно-залікові станції, контрольні пункти з використанням різних видів орієнтування на місцевості, подолати туристсько-спортивні етапи. На всіх етапах маршруту працює 6 осіб, 1 учасник команди у роботі на етапах участі не бере, а супроводжує команду з командною карткою і слідкує за її заповненням. Прізвище та ім’я такого учасника записується в командну картку, і під час проходження дистанції він повинен мати при собі документ, що засвідчує його особу. Маршрут проходить на двох дистанціях, змагання на кожній з них відбуватимуться у визначені дні. На дистанціях знаходяться етапи: - контрольно-залікові станції (далі - КЗС) певного напряму краєзнавства; -контрольні пункти (далі - КП) з орієнтування; - туристсько-спортивні етапи(далі - ТСЕ); - станція зі спеціальним завданням (далі - ССЗ). Зміст роботи на КЗС відповідає краєзнавчо-дослідницьким напрямам: історичне, археологічне, етнографічне, екологічне, географічне, геологічне краєзнавство. Експедиційно-краєзнавчий маршрут проводиться за принципом «ралі». Команди починають роботу на контрольно-залікових станціях та на інших етапах згідно з графіком. У разі запізнення команда допускається до виконання завдань, але лише у випадку, якщо запізнення не перевищує часу, відведеного для роботи згідно з графіком руху команди. У випадку, коли час запізнення перевищує час, визначений для роботи, команда до виконання завдань не допускається. Етап вважається не пройденим. Команда продовжує рух до наступного етапу змагань згідно з графіком. Судді на етапах відмічають в контрольній картці команди результати роботи в балах. Після виконання завдань команда у повному складі продовжує рух по дистанції. Персональний склад учасників на кожний день визначається командою і повідомляється Головній суддівській колегії (далі – ГСК) технічною заявкою перед стартом з поданням підтверджуючих документів на учасників команди. Обладнання КЗС та ТСЕ здійснюється суддівською колегією змагань. Для проходження дистанції необхідно мати командне спорядження (додаток 1). Для проходження КЗС з різних видів краєзнавства, необхідно мати спорядження, перелік якого оголошується ГСК напередодні змагань. При виході на КЗС команда заходить в зону виконання завдання отримує та виконує його. Робота на кожній КЗС складається з практичних краєзнавчих прийомів (досліджень), уміння користуватись якими повинні продемонструвати учасники, та перевірки основ теоретичної підготовки. 1.2. Перелік краєзнавчих завдань 1.2.1.Історичне краєзнавство  Опис пам’ятки історії та культури (30 б).  «Стрічка часу» (20 б.)  Перевірка основ теоретичної підготовки з історичного краєзнавства (10 б). Опис та паспортизація пам’яток історії та культури Опис пам’ятки історії та культури здійснюється за наступною схемою (див. картку): - Найменування пам’ятки (точна назва). - Опис речі зі вказівкою її особливостей (форма, колір, деталі, написи, зображення тощо). - Матеріал(и), з якого виготовлено (камінь, мідь, скло тощо). - Техніка виготовлення (шліфування, лиття, кування, дуття тощо). - Датування (археологічна або історична епоха, століття або рік виготовлення (в залежності від того, наскільки точно визначається). - Розміри (три обов’язкові параметри за найбільшими показниками (пр. довжина – 10,5 см, ширина – 11,7 см, висота – 3,2 см). - Призначення (для чого предмет використовується на практиці). - Хто міг бути вірогідним власником (коваль, аптекар, селяни, військові, населення певного регіону тощо). - Стан збереженості (незадовільний, задовільний, добрий + пояснити чому (не має пошкоджень, має пошкодження або втрати (які саме), вкритий нальотом тощо). Зразок Картка для заповнення Краєзнавчий етап «Історичне краєзнавство» Практичне завдання. Опис пам’ятки історії та культури Команда ___________________________________________________________________ Завдання: скласти опис пам’ятки історії та культури за схемою Паспорт пам’ятки історії та культури 1. Найменування пам’ятки (3 б.) __________________________________________________________ 2. Опис речі зі вказівкою її особливостей (8 б.) ______________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 3. Матеріал(и), з якого виготовлено (4 б.) ___________________________________________________ 4. Техніка виготовлення (4 б.) ____________________________________________________________ 5. Датування (історичний період створення) (3 б.) ____________________________________________ 6. Розміри (2 б.) ________________________________________________________________________ 7. Призначення (2 б.) ____________________________________________________________________ 8. Хто міг бути вірогідним власником (2 б.) _________________________________________________ _______________________________________________________________________________________ 9. Стан збереженості (2 б.)________________________________________________________________ Підпис капітана ________ Підпис судді _____________ Експертна оцінка старшого судді КЗС __________ «Стрічка часу» Учасники розташовують запропоновані організаторами предмети в хронологічній послідовності на стрічці часу, кожен з двадцяти відрізків якої має позначку дати. Всі предмети мають зайняти свої місця поряд з правильною датою створення. Правильне розташування предмету оцінюється в 1 бал, будь яке зміщення – 0 балів. 1.2.2.Археологічне краєзнавство  Розмітка розкопу на місцевості за запропонованими параметрами (25 б).  Складання плану запропонованого розкопу у заданому масштабі (25 б).  Перевірка основ теоретичної підготовки з археологічного краєзнавства (10 б). Розмітка розкопу на місцевості за запропонованими параметрами Завдання передбачає виконання вправ з розбивки археологічного розкопу на місцевості. За умовами, команді надається інформація щодо точки R0 та розмірів розкопу. Учасникам потрібно розбити на місцевості розкоп прямокутної форми з просторовою орієнтацією за сторонами світу. Розбитий на місцевості розкоп складається з чотирьох вбитих в землю кутових кілків та натягнутої між ним мотузки, що окреслює прямокутник. R0 – це нульова точка відліку, один з кутів розкопу, розташування якого на місцевості заздалегідь відомо (відповідний кілок вбивається в землю організаторами до початку етапу). У завданні цей кут визначається як Пн-Сх, Пн-Зх, Пд-Сх або Пд-Зх. Учасникам, використовуючи компас, необхідно визначити просторове розміщення розкопу відносно відомого R0 та розбити на місцевості прямокутник, зорієнтований за сторонами світу, із зазначеними в умовах розмірами сторін, вбити у землю три останні кутові кілки та натягнути між ними мотузку. Критерії оцінювання: Правильне просторове розміщення розкопу відносно R0 – 12 б. Всі кути 900 (похибка на кожні 50 – -2б.) – 4 б. Орієнтація розкопу за сторонами світу (відхилення від вісі на кожні 30 – -1б.) – 3 б. Відповідність розмірів розкопу умовам (похибка на кожні 3 см – -1б.) – 4 б. Наявність рівно та туго натягнутої мотузки (провисання – -1б., відсутність прямої лінії – -1б.) – 2 б. ЕКМ. Станція «Археологічне краєзнавство» Розбивка розкопу Команда:___________________ Макс. бал Приз. бал Правильне просторове розміщення розкопу відносно R0 12 Всі кути 900 (похибка на кожні 50 – -2б.) 4 Орієнтація розкопу за сторонами світу (відхилення від вісі на кожні 30 – -1б.) 3 Відповідність розмірів розкопу умовам (похибка на кожні 3 см – -1б.) 4 Наявність рівно та туго натягнутої мотузки (провисання – -1б., відсутність прямої лінії – -1б.) 2 Загальний бал 25 Підпис капітану _____________ Підпис судді ______________ Складання плану запропонованого розкопу у заданому масштабі Завдання передбачає складання плану запропонованого організаторами розкопу на мілліметровці та нанесення на нього розташованих в розкопі археологічних об’єктів. Складання плану здійснюється в у визначеному організаторами масштабі. Варіанти масштабів: 1:10, 1:20, 1:25. Критерії оцінювання: Відповідність плану заданому масштабу (похибка на кожні 5 см на місцевості – -2 б.) – 8 б. Правильність визначення відстаней та розмірів археологічних об’єктів (похибка на кожні 5 см на місцевості – -2 б.) – 8 б. Наявність позначки масштабу – 2 б. Наявність позначки напрямку на північ – 2 б. Наявність легенди – 2 б. Охайність креслення та якість графічної передачі об’єктів – 3 б. ЕКМ. Станція «Археологічне краєзнавство» Креслення розкопу Команда:___________________ Макс. бал Приз. бал Відповідність плану заданому масштабу (похибка на кожні 5 см на місцевості – -2 б.) 8 Правильність визначення відстаней та розмірів археологічних об’єктів (похибка на кожні 5 см на місцевості – -2 б.) 8 Наявність позначки масштабу 2 Наявність позначки напрямку на північ 2 Наявність легенди 2 Охайність креслення та якість графічної передачі об’єктів 3 Загальний бал 25 Підпис капітану _____________ Підпис судді ______________ 1.2.3. Етнографічне краєзнавство  Облаштування святкового столу(15 балів).  Опис народної іграшки (лялька) (35 балів).  Перевірка основ теоретичної підготовки з етнографічного краєзнавства (10 балів). Облаштування святкового столу Облаштування святкового столу відбувається за наступним алгоритмом: Команді пропонуються картки із зображенням різних страв та символів/атрибутів, притаманних конкретному народному або релігійному святу (оголошує суддя на КЗС). Учасникам потрібно відібрати традиційні для певного свята атрибути і страви та правильно розташувати їх на «святковому столі». Порушення Штрафні бали, за кожну помилку Не відібрана страва, обов’язкова для святкового столу 1 Не відібраний атрибут/символ, обов’язковий для святкового столу 1 На «святковому столі» розташована страва, яка не готувалась на цей святковий стіл 1 На «святковому столі» розташований атрибут /символ, який не повинен бути на ньому 1 Страва розташована на «святковому столі» не на своєму місці 1 Символ/атрибут розташований на «святковому столі» не на своєму місці 1 Старшим суддею КЗС здійснюється фотофіксація облаштування «святкового столу і заповнюється картка виконання завдання Зразок Картка фіксації виконання практичного завдання Кількість страв, які використовувались для облаштування святкового столу, у т.ч. обов’язкових Кількість атрибутів/символів, обов’язкових для святкового столу Правильність розташування страв та атрибутів/символів на святковому столі Експертна оцінка старшого судді КЗС ______ Підпис капітана ______ Підпис судді ______ Опис народної іграшки (лялька) Опис народних іграшок (ляльок) здійснюється за наступною схемою (див. картку): Назва народної іграшки (ляльки) (враховується точність назви) Символічне значення (з якої нагоди виготовлялась) або побутове призначення (для чого використовується у побуті) Техніка виготовлення (мотання, шиття, плетіння, в’язання тощо) Матеріали, з яких виготовлено (стрічки, нитки, тканина, солома, кукурудза, зерно, гроші (копійки), лікарські трави тощо) Хто виготовляв (найстарша жінка роду, діти, незаміжні дівчата, жінка при надії, чоловіки, будь-хто та ін.) Зразок Картка для виконання практичного завдання Назва ляльки (1 б.) Символічне або побутове значення (2 б.) Техніка виготовлення (1б.) Матеріали, з яких виготовляли (2 б.) Хто виготовляв (1 б.) Сума балів Експертна оцінка старшого судді КЗС ______ Підпис капітана ______ Підпис судді ______ 1.2.4.Екологічне краєзнавство  Відбір та паспортизація проби води з поверхневого шару водойми (30 б).  Первинний органолептичний аналіз відібраного зразка води (20 б).  Перевірка основ теоретичної підготовки з екології (10 б). Відбір та паспортизація проби води з поверхневого шару водойми. При відборі проб води з відкритої водойми, чи колодязя вимірюють її температуру за допомогою спеціального термометра або звичайного хімічного термометра, резервуар якого обгорнений марлевим бинтом в декілька шарів. Температуру визначають безпосередньо у джерелі води. Термометр опускають у воду на 5-8 хв., потім швидко витягають і знімають показники температури води. Відбирають до одного літра води у хімічно-чистий посуд, попередньо двічі сполоснувши його водою, яку відбирають. Посуд заповнюють приблизно на три чверті з тим, щоб під корком залишилося 2 - 3 см повітряного простору та закривають ватно-марлевим корком. Під час відбору проби складають супровідний лист, у якому зазначають: вид, найменування, місце знаходження, адресу джерела води (поверхневої водойми, артезіанської свердловини, шахтного колодязя, каптажу, водопровідного крану, водорозбірної колонки); його стислу характеристику; стан погоди під час відбору проби; причину і мету відбору проб (планове обстеження, несприятлива епідемічна ситуація, скарги населення на погіршення органолептичних властивостей води); необхідний обсяг досліджень (короткий органолептичний, повний санітарно-хімічний аналіз, бактеріологічний аналіз, визначення патогенних мікроорганізмів); дату і час відбору проби; результати досліджень, виконаних під час відбору проби (температура); ким відібрана проба (прізвище, посада, установа); підпис особи, яка відібрала цю пробу. Порушення Штрафні бали Вимірюванні температури води: Недотримання часу 1 Не виконано занурення приладу 1 Не визначено температуру води 3 Оформлення супровідного листа Не визначено найменування водойми 1 Не визначено місце забору проби 1 Не надано характеристики водойми 1 Не визначено показники погоди (за кожен) 1 Не визначено дати забору 1 Неякісне оформлення супровідного листа 3 Зразок Супровідний лист проби води з поверхневого шару водойми дата _________ час ___________ вид забору (наприклад, разова проба) \мета_____________________ 1. . Водний об’єкт (наприклад, р. Інгулець - м. Кривий Ріг) 2. Характеристика водного об’єкту (наприклад. Відкрита водойма, гірська річка зі стрімкою течією) 3. Місце відбору\горизонт (наприклад, 1 км вище м. Кривий Ріг; придонний шар); 4. Вид аналізу (наприклад - на вміст важких металів). 5. Погодні умови - t0 C повітря - вологість (%) - хмарність - сила, швидкість, напрям вітру (за шкалою Бофорта); - атм. тиск; - опади ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________\_____________\_________________________________________________________________________________ 6. Результати досліджень проби: - колір; - запах (інтенсивність, хар-р) - мутність - t0 C води ___________________________________ ____________\______________\________ ___________________________________ ___________________________________ 7. Пробу відібрано та досліджено (команда) ___________________________________ Кількість набраних балів _____________________________ Підпис капітана _____________________________ Первинний органолептичний аналіз відібраного зразка води* 1.Колір. • Наповнити пробірку водою до висоти 2/3 об’єму. • Визначити колір води, роздивляючись пробірку зверху на білому фоні при боковому освітленні. Відмітити підходящий відтінок з наведених у таблиці. 2. Запах. Інтенсивність та характер • Наповнити пробірку водою 2/3 об’єму, закоркуйте; • Збовтайте вміст колби обертальним рухом руки. • Відкрийте колбу і відразу ж визначте характер та інтенсивності запаху у балах відповідно таблиць. 3 Мутність. • Наповнити пробірку водою до висоти 10 – 12 см. • Визначити мутність води, роздивляючись пробірку зверху на темному фоні при боковому освітленні. Відмітити підходящий відтінок з наведених у таблиці. Порушення Штрафні бали Не достатній об’єм води 1 Не правильне положення фону 1 Не правильне положення проби відносно освітлення 1 Не враховано освітлення 1 Проба не піддавалась механічній дії (збовтування) 1 Не визначено показник 7 *Прилади та таблиці визначень входять до переліку обладнання станції 1.2.5.Геологічне краєзнавство  Визначення мінералів та гірських порід (39 б).  Паспортизація геологічного зразка (10 б).  Перевірка основ теоретичної підготовки з геології (11 б). Визначення мінералів та гірських порід Представлено зразки мінералів та гірських порід що входять до колекцій для кабінетів географії. Зразок Станція «Геологія» ВИЗНАЧЕННЯ МІНЕРАЛІВ ТА ГІРСЬКИХ ПОРІД Команда _____________ № зразка. Назва мінералу або гірської породи (1 б) Походження (1 б) Використання (вид промисловості)(1 б) Кількість набраних балів 1 2 10 11 12 13 Підпис капітану _____ Кількість набраних балів _____ Підпис судді __________ Паспортизація геологічного зразка • індекс зразка; (1 б) • прізвище особи, яка відбирала зразок; • назва команди; • дата відбору зразка; • географічна прив’язка, (1 б); • визначення мінералу, (1 б); • опис зразка: колір (1 б), колір риси (1 б), блиск (1 б), прозорість (1 б), злам (1 б), походження (1 б), твердість (1 б). Зразок* Колір Колір риси Блиск Злам Прозорість Безбарвний абобілий Білий Металевий Рівний Прозорий Чорний Чорний Полу металевий Східчастий Напівпрозорий Рожевий Рожевий Алмазний Нерівний просвічуючий по краях Червоний Червоний Скляний Скалковий Не прозорий Коричневий Коричневий Жирний Раковистий Фіолетовий (бузковий) Фіолетовий (бузковий) Восковий Зернистий Блакитний Блакитний Шовковистий Синій Синій Перламутровий Зелений Зелений Матовий Жовтийабо помаранчевий Жовтий Смугастий, строкатий Оранжевий Відсутній * Таблиця шкали Мооса входить в обладнання станції 1.2.6. Географічне краєзнавство  Метеорологічні спостереження (27 б) - Опис ґрунтового розрізу (25 б)  Перевірка основ теоретичної підготовки з географії (8 б) Метеорологічні спостереження: виміри температури повітря, атмосферного тиску, відносної та абсолютної вологості, сили вітру, висоту Сонця над горизонтом Критерії оцінювання виконання завдання «Метеорологічні спостереження» Завдання Параметри, що оцінюються Бали 1. Визначення температури повітря ПРАВИЛЬНІСТЬ ДІЙ: - використовують термометр; - близько не нахиляються та не чіпають руками, що виключити сторонній вплив 2 ВИМІРИ: - похибка не повинна перевищувати ціну поділки ЗАПИС РЕЗУЛЬТАТУ: - чіткий, без виправлень; - вказана величина в якій здійснено вимірювання 2. Визначення атмосферного тиску ПРАВИЛЬНІСТЬ ДІЙ: - використовують барометр; - використавши співвідношення величин вимірювання кПа та мм.рт.ст. переводять одну величину в іншу 6 ВИМІРИ: - похибка не повинна перевищувати ціну поділки ЗАПИС РЕЗУЛЬТАТУ: - чіткий, без виправлень; - результат поданий в кПа та мм.рт.ст. (при необхідності виконуються попередні перетворення); - результат подається з точністю до цілого значення 3. Визначення сили вітру ПРАВИЛЬНІСТЬ ДІЙ: - використовують шкалу Бофорта; - спостерігають за ознаками дій вітру; - порівнюють результати спостереження з даними в таблиці 3 ВИМІРИ: - похибка не повинна перевищувати 1 бал ЗАПИС РЕЗУЛЬТАТУ: - чіткий, без виправлень 4. Визначення відносної вологості ПРАВИЛЬНІСТЬ ДІЙ: - використовують психрометр; - близько не нахиляються та не чіпають руками, що виключити сторонній вплив; - послідовність дій: 1) визначення показників сухого термометра; 2) визначення показників вологого термометра; 3) визначення різниці температур; 4) визначення відносної вологості за психометричною таблицею 6 ВИМІРИ: - похибка не повинна перевищувати 2% ЗАПИС РЕЗУЛЬТАТУ: - чіткий, без виправлень; - вказана величина в якій записано результат 5 Визначення абсолютної вологості ПРАВИЛЬНІСТЬ ДІЙ: - використовують психрометр та таблицю «Максимальна вологість при різних температурах повітря»; - послідовність дій: 1) за таблицею «Максимальна вологість при різних температурах повітря» визначають значення максимальної вологості при показнику сухого термометра; 2) значення відносної вологості множать на значення максимальної і добуток ділять на 100% 4 ВИМІРИ: - похибка не повинна перевищувати 0,5 г\м3 ЗАПИС РЕЗУЛЬТАТУ: - чіткий, без виправлень; - вказана величина в якій записано результат 6 Визначення висоти Сонця над горизонтом ПРАВИЛЬНІСТЬ ДІЙ: - використовують гномон; - вимірюють довжину тіні; - визначають висоту Сонця графічним (креслять малюнок в масштабі 1:20) або математичним способом 6 ВИМІРИ: - похибка не повинна перевищувати 50 ЗАПИС РЕЗУЛЬТАТУ: - чіткий, без виправлень; - вказана величина в якій записано результат Зразок Картка для заповнення КЗС «Географічне краєзнавство» Дата ______________ Команда _______________________ № Назва показника Значення показника Величина вимірювання Максимальна кількість балів Результат команди 1 Температура повітря 2 2 а ) Атмосферний тиск кПа 3 2 б) Атмосферний тиск мм.рт.стб 3 3. Сила вітру 3 4. Відносна вологість повітря 6 4 а) температура за сухим термометром 4 б) температура за вологим термометром 4 в) різниця температур сухого і вологого термометрів 5. Абсолютна вологість повітря 4 5 а) максимальна вологість 6 Висота сонця над горизонтом 6 6 а) довжина тіні від гномона Загальний результат 27 Опис ґрунтового розрізу Описуючи ґрунт, відмічають послідовно всі помітні (різного кольору і будови) шари й горизонти, починаючи з верхнього. Виміри проводять від поверхні ґрунту, яка служить нульовою відміткою. 1. Опис горизонту: потужність ( вимірюють складним метром або рулеткою і вказують цю величину після назви кожного горизонту). Досліджуючи кожен шар і горизонт, визначають: 1) потужність шару і горизонту; 2) глибину нижньої межі від нульової відмітки (поверхні ґрунту); 3) механічний склад (піщаний, щебенюватий, глинистий); 4) забарвлення (сіре, темно-сіре, темне); 5) структуру (дрібногрудкувата, великогрудкувата і т. д.); 6) вологість (мокрий, сирий, вологий, свіжий, сухий); 7) включення (каміння, коріння дерев і рослин, рештки тварин, їх розміри, кількість); 8) чіткість вираження межі між горизонтами і ступінь різкості переходів одного горизонту в інший (10 б); 2.Крім того в карточку записують: 1) дату; 2) місцезнаходження ґрунтового розрізу (1 б); 3) рельєф місцевості (1б); 4) умови зволоження поверхні опадами, виходами ґрунтових вод, підпором річки, озера (сухо, волого, сиро, заболочено) (1б); 5) рослинний покрив (1 б); 6) характеристика природної зони. (1б) 3. Замалювати ґрунтовий розріз у масштабі 1:10. (10 б) Зразок Картка для заповнення Опис ґрунтового розрізу _______ 2020 року Географічна прив’язка\ природна зона _______________\_________________ Малюнок в масштабі Опис кожного горизонту Границя горизонтів (опис) Підпис капітану _____ Кількість набраних балів _____ Підпис судді __________ 1.3. Орієнтовний перелік видів орієнтування: - орієнтування в заданому напрямі по карті; - орієнтування по лінії, позначеній на карті; - орієнтування по маркованій дистанції; - орієнтування по легенді. 1.4. Орієнтовний перелік туристсько-спортивних етапів: - підйом по схилу спортивним способом; - спуск по схилу спортивним способом; - траверс схилу (горизонтальні і похилі ділянки); - навісна переправа (через річку, яр); - переправа по колоді (через річку, яр); - рух по купинах; - рух по жердинах; - переправа по паралельних мотузках (через річку, яр); - подолання природної перешкоди з використанням підвішеної мотузки («маятник»); - транспортування потерпілого на ношах. 1.5. Орієнтовний перелік спеціальних завдань: - визначення умовних знаків топографічних карт; - розв’язання топографічних задач; - визначення азимуту; - в’язання вузлів; - перша домедична допомога. Остаточний перелік ТСЕ, ССЗ, видів орієнтування визначатиметься ГСК напередодні проведення дистанцій маршруту та оголошено на нараді представників. Час на виконання завдань кожної КЗС – 25 хвилин, ТСЕ – 10 хвилин. 1.6. Підведення підсумків Результат команди визначається за найбільшою сумою балів, що набрала команда на експедиційно-краєзнавчому маршруті, які вираховуються як різниця між максимальною оцінкою (преміальними балами) та сумою штрафних балів, отриманих командою під час подолання дистанції. При рівності результатів у двох чи більше команд краще місце посідає та, у якої більше балів за проходження КЗС з краєзнавства, а у випадку їх рівності пріоритет надається кількості балів, отриманих при виконанні практичних завдань. У разі пропуску туристсько-спортивного етапу, контрольно-залікової станції або станції зі спеціальним завданням команда посідає місце після команди з більш повним заліком.



полная версия страницы